Thursday, August 27, 2015

Sport on ohtlik

Viimati sai räägitud minu õnnetusest suusatamisel. Kuidas arvasin, et pääsesin selle õnnetusega kergelt. Nüüdseks olen käinud arsti juures ja tundub, et ei pääsenud nii kergelt midagi.
Esmaspäeval oli mul MRI uuring Tamworthis- umbes 300km kaugusel siit ja kolmapäevaks pidin minema tagasi Sydneysse spetsialisti juurde. Keijo jäi farmi, sest sõitmisega saan ise hakkama ja mõtlesime, et pole mõtet mõlemal linna tagasi minna. Kuna Tamworth jääb poole teepeale siis läksin pärast MRI uuringut kohe otse Sydneysse. Õnneks sain öömaja Mele ja Aare juures, mis ei olnud ka kaugel haigalast kuhu pidin minema. Kolmapäeval oli siis mul arsti aeg Põhja Sydneys Mater kliinikus. Arst uuris mis juhtus ning soovis mu põlve näha. Tegi seal mingeid liigutusi ja raputas pead, öeldes, et see küll hea pole. Mis ta seal nägi, ei osanud arvata. Siis vaatasime koos MRI pildid üle. Minu jaoks olid need pildid väga arusaamatud, nimetasin neid 50 halli varjunditeks :D. Aga arst näitas mulle ette mida vaatama pean, siis sain aru küll. Siis ta näitas mulle tehispõlve peal, kuidas minu põlv ilmselt õnnetuse ajal käitus, mis ajas mul südame pahaks. Põhimõtteliselt mu reieluu läks suhteliselt risti, sest reieluu ees sisemisel küljel ja sääreluu taga välisel küljel olid muljumis jäljed, millest arst järeldas siis, et mu reieluu läks nii võrd risti, et need kaks punkti puutusid kokku ja põhjustasid muljumist, mis oli MRI pildil näha. Raske on seda kirja panduna seletada, seda peab näitama. Igatahes, ta ütles, et enne MRI pilte nähes ta arvas, et asi on hullem, kui tegelt on, aga siiski on olukord suht halb. Esimene asi on MCL (küljeside) korda saada. See kasvab ise luu külge tagasi, mis võtab umbes 4-6 nädalat. Kogu selle aja pean käima karkudega. Mis on natuke veider, sest mu jalg ei valuta enam ega midagi ja mul pole raskusi käimisega, seega on veider karkudega käia, justkui ilma asjata. Aga arst väidab, et kui jalale muudkui raskust peale panen, siis võtab paranemine kauem aega. Kui side on paranenud, siis pean hakkama tegelema füsioteraapiaga. Jalg tuleb tugevaks saada, sest selle kuu ajaga jääb jalg nõrgaks, lihased kärbuvad. Juba praegugi on parem jalg peenem kui vasak. Ja kui see kõik on tehtud, nii umbes 10 nädala pärast (umbes novembri algusel) lähen ilmselt operatsioonile, et ACL (ristasside) ära parandada. See side end ise ära ei paranda, ning selleks on operatsiooni vaja. Tegelt alati ei pea ka operatsiooni alati tegema. Saab vabalt ilma selle ristassidemeta olla. Aga siis on lihtsalt sinu põlv nõrgem ja sinu liigutused limiteeritud. Rääkimata elustiilist. Enam ei mingeid spordimänge (jalgpall, võrkpall) - mitte et ma neid praegu ilgelt palju mängiks, aga no vahest ju ikka. Ja suusatada ka enam ei saaks. Ja isegi kui kõik need välja jätta, siis on ikkagi suur oht, et põlv võib kergesti paigast minna ja siis juba suuremaid probleeme tekitada. Seega operatsioon ei ole hädavajalik, aga suht soovituslik, kui tahad normaalselt edasi elada, ilma, et peaks koguaeg mõtlema, kas ma seda või teist teha võin, kuidas ma astun või pööran jne. Operatsioon pidi olema suhtelilelt kiire ja lihtne. Samal päeval juba saab haiglast välja (üldjuhul). Sinu enda jalast võetakse väike tükk kõõlust, mis pannakse ristassideme asemele. Selleks nad puurivad väikse augu nii reieluule kui ka sääreluule, kust nad siis tõmbavad selle kõõluse läbi ja pannakse väikeste kruvidega kinni. Üldjuhul võetakse kõõlus samalt jalalt, aga arst arvas, et minu külgmine side on suht halvasti rebenenud, mis on sellel jalal olevale kõõlusele ka viga teinud, siis arvas, et võib olla peab mul võtma selle kõõluse teiselt jalalt, aga see selgub täpsemalt enne operatsiooni. Peale operatsiooni käia saan ma põhimõtteliselt kohe, eks jalg on hell ja valutab mõnda aega, aga täielik taastumine võtab umbes 6-9 kuud. Niiet põnevad ajad on ees :D
Tööd ma nüüd ilmselt vähemalt kuu aega teha ei saa, võib olla mingeid lapsehoidmispäevi ehk tuleb natuke, aga üldjuhul väga miskit teha ei saa nende karkudega. Traktoriga saaks tegelt, aga isegi seda tööd tehes, peab ikka aeg ajalt traktorist välja tulema ja kontrollima, et kõik oleks korras või kui põllul on mingi suurem oks, mis tuleb üles korjata- siis noh seda ma väga teha ei saaks. Niiet jah, suht kasutu olen hetkel.
Nädalavahetusel plaanisin omale väiksed kastikesed ehitada, et siis omale ühtteist maha istutada, nagu tomatit ja kurki jne. Paistab, et Keijo peab need kastid valmis tegema. Tahtsin ise teha, aga noh mis siis ikka. Pean ainult veel Karinalt uurima kuhu võin need panna ja kas võin natuke maad üles kaevata või pean põhjaga kastid tegema ja mullaga täitma. Maal elades peab ju ikka miskit ise kasvatama. :)
Esimesel pildil punase ringiga on märgitud siis ACL (ristasside). Näha on, et alumise luu küljest tuleb tumedam joon üles poole ja siis lõppeb, ei lähe ülemise luu vastu -  see ongi siis see katkine side. Teise pildi peal on näha kuidas alumise luu küljest tuleb tume kriips ülesse, aga ei puuduta luud, vahe on sees. Sealt on  siis see MCL (külgside) luu küljest lahti.


No comments:

Post a Comment